20 Μαΐ 2012

Μνημόνια (Ιδιωτικοποιήσεις για ενίσχυση του κεφαλαίου)


Πολιτική - τερατούργημα μπορεί να χαρακτηριστούν οι επιλογές του μαύρου μετώπου για την ολοκληρωτική εκποίηση του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου. Με βάση μια συμφωνία που στηρίχθηκε αποκλειστικά στις ανάγκες χρηματοδότησης των τραπεζών που δανείζουν το ελληνικό Δημόσιο, ΠΑΣΟΚ και τρόικα όρισαν από τις αρχές του 2011 ότι μέχρι και το 2015 πρέπει να συγκεντρωθούν, από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, 50 δισ. ευρώ τα οποία θα πάνε κατευθείαν για την πληρωμή μέρους του κρατικού χρέους.

Με άξονα αυτό το στόχο εκπονήθηκε ένα πρόγραμμα ξεπουλήματος που αγκαλιάζει ό,τι ανήκει στο Δημόσιο, τα πάντα που μπορεί να ελέγχονται ιδιοκτησιακά από το Δημόσιο. Πρώην ΔΕΚΟ, μονάδες παραγωγής, τουριστικές εγκαταστάσεις, επιχειρηματικά πάρκα, μεταφορικές - τεχνικές - κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές, δημόσια ακίνητα χρήσεων, η γη, όλα μπαίνουν στο στόχαστρο της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων, αρκεί να υπάρχει ενδιαφέρον από το ιδιωτικό κεφάλαιο.
Ηδη, έχει συσταθεί το λεγόμενο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας, όπου σταδιακά μεταφέρονται τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου και καταρτίζονται τα σχέδια για την... αξιοποίησή τους, για την παράδοσή τους, δηλαδή, στο μεγάλο κεφάλαιο.
Οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούσαν και αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο της αντιλαϊκής πολιτικής ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και γι' αυτό οι εργαζόμενοι και ο λαός πρέπει να αντιπαλέψουν με ενιαίο μέτωπο. Η λύση για το λαό είναι να μετατρέψει με τη συμμαχία και την εξουσία του τις μεγάλες επιχειρήσεις στρατηγικού χαρακτήρα σε λαϊκή περιουσία, ώστε η οικονομία να υπηρετεί τις δικές του ανάγκες και όχι τα καπιταλιστικά κέρδη.
Σύμφωνα με τα όσα αποτυπώνονται στην εισηγητική έκθεση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου, θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες (σε παρένθεση το ποσοστό ιδιοκτησίας που κατέχει το Δημόσιο) τα παρακάτω περιουσιακά στοιχεία:
  • Εταιρεία Υδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (74,0%): Σχεδιάζουν να πουλήσουν πάνω από το 40%.
  • Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (55%): Αφού εξασφαλίσουν φέτος την επέκταση της σύμβασης και άρα τη σίγουρη εξασφάλιση κερδών για κάθε υποψήφιο επενδυτή, θα πουλήσουν σε ιδιώτες τουλάχιστον το 21% των μετοχών. Το «φιλέτο» είναι παραχωρημένο στη γνωστή πολυεθνική «Χόχτιφ», η οποία έκανε τα πάντα για να βάλει πόδι στα Σπάτα και μέχρι πρόσφατα ζητούσε επέκταση της σύμβασης, ωστόσο τη βδομάδα που μας πέρασε ανακοινώθηκε ότι αναζητά αγοραστή για το σύνολο των αεροδρομίων που κατέχει.
  • Οργανισμός Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου - ΟΠΑΠ (100%): Σχεδιάζεται επέκταση της σύμβασης που ήδη υπάρχει. Ενώ προσβλέπουν στην είσπραξη νέων δικαιωμάτων από καινούριες συμβάσεις που θα υπογραφούν μέσα στη χρονιά.
  • Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης - ΟΛΘ (74,3%): Στόχος είναι να πουληθεί ακόμα 23,3% των μετοχών.
  • Κρατικά Λαχεία (100%): Το σύνολο των εσόδων από τα Κρατικά Λαχεία εισρέουν στα ταμεία του υπουργείου Οικονομικών και όπως καταλαβαίνει ο καθένας είναι παραπάνω από κερδοφόρα. Κι όμως οι άθλιοι, θέλοντας να καλοπιάσουν τους εκπροσώπους της τρόικας και τους διάφορους επιχειρηματικούς ομίλους, σχεδιάζουν «την εκχώρηση των δικαιωμάτων του Δημοσίου για συγκεκριμένη χρονική περίοδο».
  • Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς - ΟΛΠ (74,1%): Στόχος είναι να πουληθεί ακόμα 23,1% των μετοχών.
  • Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα - ΕΑΣ (99,8%): Σχεδιάζεται η πλήρης πώληση σε ιδιώτη.
  • Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (34,0%): Η μεθόδευση εδώ προβλέπει την πώληση του συνόλου των μετοχών που διαθέτει το Δημόσιο.
  • Δημόσια Επιχείρηση Αερίου - ΔΕΠΑ (65,0%): Το υπόλοιπο 35% ανήκει στην εταιρεία «Ελληνικά Πετρέλαια», που προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ έχουν παραχωρήσει ουσιαστικά στον όμιλο Λάτση. Τώρα ετοιμάζονται να πουλήσουν ακόμα 55,0% των μετοχών.
  • Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου - ΔΕΣΦΑ (65,0%): Μέσα στο χρόνο θα ιδιωτικοποιηθεί ακόμα 31,0% των μετοχών.
  • ΤΡΑΙΝΟΣΕ (100%): Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει την ολοκλήρωση της αναδιάρθρωσης των μεταφορικών υπηρεσιών και του δικτύου, με στόχο την προσέλκυση ιδιώτη επενδυτή στον οποίο θα πωληθεί το 100% των μετοχών.
  • ΛΑΡΚΟ (55,2%): Αναζητείται ενδιαφερόμενος για να αποκτήσει ολόκληρη τη συμμετοχή του Δημοσίου.
  • Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος - ΟΔΙΕ (100%): Ακόμα ένα «φιλέτο» κερδοφορίας που προορίζεται να πουληθεί στο σύνολό του.
  • Αδειες Κινητής Τηλεφωνίας (100%): Τα δικαιώματα χρήσης των συχνοτήτων των 900 MHz, που έχουν δοθεί στις εταιρείες VODAFONE ΑΕ και WIND ΑΕ λήγουν το Σεπτέμβρη 2012. Η κυβέρνηση προγραμματίζει τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για την εκχώρηση νέων δικαιωμάτων χρήσης.
  • Καζίνο Πάρνηθας (49%): Θα πουληθεί και το 49% των μετοχών.
  • Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων - ΕΛΒΟ (72,6%): Η επιχείρηση ανήκε 100% στο Δημόσιο, αλλά η κυβέρνηση Σημίτη παρέδωσε το 24% στον όμιλο Μυτιληναίου. Τώρα στοχεύουν στην 100% ιδιωτικοποίηση με την πώλησή της σε στρατηγικό επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει και τη διοίκησή της, εντός του 2012.
  • Ελληνικό (100%): Γύρω από το πρώην αεροδρόμιο έχουν ειπωθεί πολλά. Με βάση τη συγκεκριμένη περίπτωση η κυβέρνηση σχεδιάζει να ενεργοποιήσει το νόμο για τις επενδύσεις - ταχείας συμφωνίας (fast track), ενώ, όπως διαφημίζει, υποτίθεται πως έχει επαφές με επενδυτές από το Κατάρ.
  • «Ελληνικά Πετρέλαια» - ΕΛΠΕ (35,5%): Θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της παράδοσης των διυλιστηρίων στο ιδιωτικό κεφάλαιο, με πώληση ολόκληρης της συμμετοχής του Δημοσίου.
  • Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος - ATE (77,3%): Σχεδιάζεται να πουληθεί το 26,2% των μετοχών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξέλιξη της χρηματοδότησης της μικρομεσαίας αγροτιάς και την τύχη που θα έχουν οι υποθήκες των αγροτών στην Τράπεζα. Επιπλέον, η μεθόδευση της κυβέρνησης εδώ είναι πρωτοφανής. Προκειμένου να κάνει πιο ελκυστική την ΑΤΕ σε επίδοξους μνηστήρες, αποφάσισε να ενισχύσει την κεφαλαιακή επάρκειά της, με αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 1,26 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι πριν πουληθεί (και για όσο πουληθεί) το κομμάτι που σχεδιάζεται να δοθεί στους ιδιώτες, η κυβέρνηση θα βάλει στα ταμεία της τράπεζας περί το 1 δισ. ευρώ!!! Μαζί με το 26,2% των μετοχών που θα δοθούν σε ιδιώτες, η κυβέρνηση «προτίθεται να προχωρήσει στην πώληση των συμμετοχών της ΑΤΕ» και συγκεκριμένα στο σφυρί αναμένεται να βγουν συνεταιριστικές μονάδες και επιχειρήσεις όπως η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΖΑΧΑΡΗΣ, η ΔΟΔΩΝΗ, η ΣΕΚΑΠ, η ΕΛΒΙΖ, αλλά και η τράπεζα FBB, η ATEBANK ROMANIA κλπ. Στην ΑΤΕ ανήκει και το 10% της ΕΥΔΑΠ.
  • Ελληνικά Ταχυδρομεία - ΕΛΤΑ (90%): Σχεδιάζει την παραχώρηση πακέτου μετοχών πάνω από το 40% σε στρατηγικό επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει και τη διοίκησή της.
  • Εταιρεία Υδρευσης Αποχέτευσης Πρωτευούσας - ΕΥΔΑΠ (61,3%): Το σχέδιο προβλέπει ότι το Δημόσιο θα πουλήσει το 27,3% των μετοχών του το 2012, ενώ το 2013 θα πουλήσει και νέο πακέτο μετοχών, παραδίδοντας παράλληλα την ΕΥΔΑΠ σε στρατηγικό επενδυτή.
  • Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (100%): Αφού αποσπαστεί το εμπορικό τμήμα του Ταμείου, θα πουληθεί κατά 100% σε ιδιώτη.
  • Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού - ΔΕΗ (51%): Πρώτο βήμα για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση θα είναι ο διαχωρισμός του κλάδου παραγωγής από τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Στη συνέχεια θα πουλήσουν το 17% των μετοχών σε ιδιώτες επενδυτές, ενώ παράλληλα θα προχωρήσουν στη λεηλασία της περιουσίας της επιχείρησης, με την πώληση περιουσιακών της στοιχείων.
Τα λιμάνια
Η παραχώρηση των λιμανιών σε ιδιώτες είναι μια διαδικασία που ήδη έχει ξεκινήσει με την είσοδο του ΟΛΠ και του ΟΛΘ στο Χρηματιστήριο. Η διαδικασία αναμένεται να συνεχιστεί με την παραχώρηση νέων μετοχών αυτών των λιμανιών σε ιδιώτες, ενώ το δρόμο της παραχώρησης στο κεφάλαιο θα ακολουθήσουν, μέχρι και το 2013, και τα υπόλοιπα λιμάνια.
Το χαρτοφυλάκιο του Δημοσίου περιλαμβάνει 12 λιμάνια και ειδικότερα τα λιμάνια: Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Ραφήνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας, ενώ κατέχει και μια πληθώρα άλλων μικρότερων λιμανιών με διαφορετικές νομικές μορφές.
Μαζί με το στόχο για μεταβίβαση «στρατηγικών μεριδίων» των λιμανιών στον ιδιωτικό τομέα την περίοδο 2011 - 2013, σχεδιάζουν τη δημιουργία ενός εκτεταμένου συστήματος μαρίνων υπό τη μορφή ανωνύμων εταιρειών, που αργότερα θα τις προσφέρουν ως φιλέτο σε επιχειρηματικούς ομίλους.
Τα αεροδρόμια
Λόγος γίνεται για 29 περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου, Κέρκυρας, Χανίων, Κω, Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης και Χίου. Η κυβέρνηση προωθεί την επιχειρησιακή ανεξαρτητοποίησή τους από την ΥΠΑ, καθώς και τη μετατροπή τους σε ανώνυμες εταιρείες, που στη συνέχεια θα ιδιωτικοποιηθούν με συμβάσεις παραχώρησης. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί στα μέσα του 2013.
Οι αυτοκινητόδρομοι
Με ειδικό τρόπο αναμένεται να εξελιχθεί το πρόγραμμα παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων σε ιδιωτικές εταιρείες. Σε ό,τι αφορά την Εγνατία Οδό, που ανήκει 100% στο Δημόσιο, αναμένεται να επιλεγεί ο ιδιώτης που θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση. Για τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους και ανάλογα με την πορεία εκτέλεσης των έργων, θα επιλέγονται σταδιακά, μέχρι και το 2015, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που θα αναλαμβάνουν τη διαχείρισή τους.
Η ακίνητη περιουσία
Εδώ θα γίνει το ανείπωτο φαγοπότι, αφού χωρίς το παραμικρό πρόσχημα η κυβέρνηση βγάζει στο σφυρί «φιλέτα» γης που ούτε στα καλύτερα όνειρά τους δε θα μπορούσαν να φανταστούν κάποιοι ότι θα περιέρχονταν στην ιδιοκτησία τους.
Η κυβέρνηση προχωρά στη δημιουργία του λεγόμενου «Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου», που δεν είναι τίποτα άλλο από τον οργανισμό που θα ψάχνει για ενδιαφερόμενους αγοραστές κομματιών δημόσιας γης. Στο Ταμείο αυτό «θα περιέλθουν μεταξύ άλλων περιουσιακών δικαιωμάτων και όλα τα ιδιωτικά ακίνητα του Δημοσίου που μπορούν να αξιοποιηθούν», δηλαδή να ξεπουληθούν. Ο πλήρης εντοπισμός, η καταχώρηση και ο χαρακτηρισμός των ακινήτων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2012. Ιδιαίτερο ρόλο σ' αυτή τη διαδικασία αναμένεται να παίξουν τράπεζες, χρηματοοικονομικές εταιρείες και άλλες εταιρείες... συμβούλων, ενώ είναι πολύ πιθανό να συμμετέχουν και εκπρόσωποι της τρόικας των δανειστών.
Οπως σημειώνεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, «έχει ήδη επιλεγεί συγκεκριμένος αριθμός σημαντικού μεγέθους ακινήτων από την περιουσία του Δημοσίου τα οποία αναμένεται να προσελκύσουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον»...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου